Fornøyde kunder og dedikerte ansatte

Dette er en content-artikkel hos AN.no her, men gjengis også her:

– Vi må rett og slett skape en interessant arbeidsplass, sier HR- og HMS-leder Maria Nyhagen.

Men det er ikke noe som er gjort over natten og det gjelder å begynne tidlig. I dag er 12 av selskapets 92 medarbeidere lærlinger, for dette er en av beste måtene å ha rekruttere nødvendig kompetanse.

RAUST OG INKLUDERENDE

– Vi følger alle tett opp og sjekker hele tiden om de har det bra, på og utenfor jobben. Omsorg er en sentral brikke i dette arbeidet, sier Nyhagen.

Så handler det om å etablere en så myk overgang fra skole til arbeidsliv, hvor rettigheter og plikter går hånd i hånd.

– Jeg føler virkelig at vi er med på å skape gode medarbeidere og utvikle solide fagfolk og ingeniører som kan være stolte av både faget sitt og logoen de har på jakken, sier Nyhagen.

Så er det også over år etablerte et raust og inkluderende miljø, hvor folk hjelper hverandre på tvers av avdelinger, fagfelt og ansiennitet.

– Kollegaomsorg er en del av Nord- kontakt-DNA’et, understreker salgs- og markedssjef Mariann Meby.

Hun og Nyhagen begynte samtidig i Nordkontakt og opplevde fra dag én at de fikk et stort handlingsrom når de skulle utvikle sine respektive områder.

– At jeg og Maria har gode ramme- betingelser for å utøve våre roller er viktige faktorer for både vår egen utvikling, men viktigst; vi tør påstå at dette bidrar til positiv utvikling av Nordkontakt, fortsetter Mariann.

– Kollegaomsorg er en del av Nord- kontakt-DNA’et, understreker salgs- og markedssjef Mariann Meby. 


UTENFOR BOKSEN

– Noe av det som kjennetegner selskapet er viljen til å jobbe integrert og tenke utenfor boksen. Våre medarbeidere er sultne og kreative, noe som igjen kommer kundene til gode.

Som da de måtte komme opp men en helt ny løsning for installasjon av styringssystemene til det landbaserte oppdrettsanlegget til Gigante Salmon i Rødøy. Hvor det ikke var lov å sette opp permanente bygninger:

Svaret ble da å bygge elektronikk og styring inn i store containere, noe ingen hadde gjort før.

– Ja, vi har en litt sånn Pippi-holdning: – Det har jeg ikke gjort før, så det går helt sikkert fint, sier Meby.


FAGLIG PÅFYLL

Som en del av Elektro-konsernet har Nordkontakt gode muligheter til å
gi medarbeidere faglig påfyll og videre- utdanning. Per i dag har staben fagbrev innen seks ulike fag og det er mange som har to eller flere brev. I tillegg har Nord- kontakt det største automasjonsmiljøet på ingeniørsiden i Nord-Norge.

– Dette skaper en fleksibel arbeidsstyrke og gjør også at den enkelte kan få en meget variert hverdag, understreker Nyhagen.

Maria Alice Nyhagen
Maria Alice Nyhagen

Et annet punkt som hun følger opp tett, er fokuset på Helse, Miljø og Sikker- het (HMS). Derfor henger det også plakater rundt om i lokalene hvor det står: «I Nordkontakt arbeider vi sikkert, eller så arbeider vi ikke».

I forbindelse med dette har Nyhagen tatt initiativ til at hun blir med ut på de ulike prosjektene hvor hun ved selvsyn observere hvor utfordringene ligger.

Fakta:
Nordkontakt er i dag en ledende aktør innenfor automatisering og landbasert settefisk- og oppdrettsanlegg.
De har også kunder innen slakteri, vei, jernbane, marin sektor, bygg, industri, VA-anlegg og energi.
Selskapet har en stor IKT-avdeling som leverer kameraløsninger, NK-sky samt ivaretar OT-sikkerheten til kundenes anlegg. De er med i flere FoU-prosjekt og har utviklet egne komponenter.

KOMPETANSE ER FERSKVARE

Nordkontakt er en bedrift hvor de aller fleste er direkte involvert i produksjon,

og på salgssiden får Meby god støtte av ingeniører med kundeansvar. I en sektor hvor utviklingen skjer raskt, dreier det seg om å ha de beste løsningene til en hver tid. Kompetanse er ferskvare.

Som da selskapet blant annet sørget for å sette opp og installere 386.000 datapunkter hos Salmon Evolution i Møre og Romsdal. Dette var kun i byggetrinn en, og nå har Nordkontakt signert en avtale for å automatisere byggetrinn to.

De har også, som første Bodø-bedrift, sikret seg en større kontrakt i forbindelse med byggingen av den nye flyplassen.

MÅ VÆRE SYNLIG

På markedssiden er det viktig for Meby å sørge for at de hele tiden får ut de gode historiene, da særlig i sosiale medier. 

– Vi vet at Nordkontakt er en bedrift med godt omdømme, men dette må følges opp. Det er et stort ansvar å bli med på laget til et selskap som representerer en så sterk merkevare.

Med det som bakgrunn er både Meby og Nyhagen nøye med å understreke at ledelse er et eget fag:

– Da er det flott å kunne jobbe i et miljø hvor kommandolinjene er korte og hvor alle er opptatt av å spille hverandre gode. 

Og resultatet?

En stadig mer konkurransedyktig bedrift som kan levere skreddersydde løsninger i et krevende og sammensatt marked.

– Er det rart vi gleder oss til å gå jobb og ser fremtiden lyst i møte, konkluderer Maria Nyhagen og Mariann Meby.

Del artikkelen

Hopp rett ned til innholdet